Különféle emberek (pedagógus, segítő szakember, diákok) szándékosan összehangolt tevékenysége a gyermekek nevelése, oktatása érdekében.
bővebben
Rögtön az elején válasszuk ketté a gondolatmenetünket:
1. A tanulókat segítő szakemberek
- az átlagos tanulók részére
- a tanulásban akadályozott, hátrányos helyzetű tanulók részére
2. A pedagógusokat segítő szakemberek
- kezdő pedagógusok részére
- gyakorlott pedagógusok részére.
Triviális, hogy a pedagógus, a tanár, egy iskolában az adott területen szakember, ezért legtöbbször nem is tekintünk rájuk úgy , mint segítő, mert neki úgymond munkaköréhez tartozik a gyerekekkel való folyamatos törődés, túl a tanítási-tanulási folyamaton (ez a felvetés is megérne egy hosszabb blogbejegyzést, vagy esetleg tanulmányt...).
Klasszikus értelemben, a szokásjog, illetve sztereotípiák alapján a segítő szakemberek közé tartozik az iskolapszichológus, védőnő, gyermekvédelmi felelős, iskolaorvos, gyógypedagógus, szociális munkás, tehetség-gondozó, stb. Közülük a gyógypedagógus kilóg kissé, neki a fő profilja a különféle okok miatt a tanulásban akadályozott, vagy hátrányos helyzetű gyermekekkel való foglakozás, és a tehetséges gyermekeket felkaroló szakember, rajtuk kívül a többiek mindekivel foglakoznak alkalomadtán.
A pedagógusok, szaktanárok munkáját is segíthetik szakemberek, attól függően, hogy mennyi ideje vannak a oályán, illetve milyen témakörben érkezik a segítség.
Alapvető tény, hogy a friss diplomások, pályakezdő pedagógusok beilleszkedését egy oktatási intézménybe a kollégák segítik, mert nagy váltás az emberek életében a diákból tanárrá válni.
Nincs rutinjuk a mindennapi tantás folymatában, a tanítási órák szervezésében, az adminisztrációban, stb.
Kevés tapasztalatuk van a gyerekekkel kapcsolatban, élesben más a helyzet, mint egy kampányszerű tanítási gyakorlaton, ahol többnyire jól beszabályzott keretek között történt a tanítás.
Tehát elsősorban a hosszabb ideje a pályán lévő kollégák és a vezetés tud segíteni nekik, átlendítve őket a kezdeti nehézségeket, bátorítani, bíztatni őket.
A mindennapi rutin megszerzése és a helyes adminisztráció elsajátítása egy fontos része a munkának. Azonban ezen kívül számtalan egyéb feladat merül fel, élethelyzetek, amelyek megoldása legalább olyan fontos, mint a beilleszkedés.
Tanárként, pedagógusként nap mint nap kerülünk konfliktushelyzetbe, kríziseket kell kezelnünk, megoldanunk.
Ilyenkor jól jön egy segítő szó, vagy akár több is, tapasztalat, új technika, ezekre a helyzetekre is léteznek segítő szakemberek.
"A terhek elviselését jelentősen megkönnyítheti az oktató-nevelő munkát közvetlenül segítők alkalmazása, aminek már kialakult kultúrája van a nyugat-európai államokban. Ők elsősorban akkor nyújtanak támogatást a tanároknak, ha bármilyen személyes természetű tanácsadásra szorulnak, ha interperszonális jellegű konfliktusba kerülnek (tanulóval, szülővel vagy kollégával), ha problémáik adódnak a tanítással vagy a heterogén összetételű tanulócsoportokkal való foglalkozással kapcsolatban (Key topics..., 2003)".Bővebben itt
Természetesen alapvető fontosságú, hogy olyan ember készüljön erre a pályára, aki elhivatott, érez magában erőt leküzdeni a nehézségeket, kellően elfogadó, stressztűrő, toleráns, kiegyensúlyozott személyiség, hogy a tanítványok pozitív energiákat érezzenek a közös munka, játék során, megnyugtató légkörben teljenek iskolai életüknek napjai, hogy ne nyűg legyen a tanulás, hanem kaland, kihívás, és öröm.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése