"Nem előnyös vagy káros tulajdonságok megjelenése a kitenyésztett új tulajdonságok kísérő jelenségeként. A társadalom számára hátrányos, az érdemteleneknek kedvező kiválasztás, kiválogatódás."forrás
Nem oktatási központú megközelítése a témának itt
Hunyady György ezt írja:
"[...]ez az a helyzet, amelyben a társadalom, az intézmény és a csoport nem aknázza ki, sőt elvesztegeti emberi erőforrásait (például a tehetséget – ide kapcsolható a tehetségre vonatkozó kötetben szereplő írás is). Eszerint nem a legkompetensebbek és a legérdemesebbek kerülnek a legmeghatározóbb po?zíciókba. Ennek következtében az emberek és csoportok teljesítménye és életének minősége elmarad az elérhető optimumtól. Ez egy, ma már versenyre épülő társadalomban kulcskérdésnek számít."forrás
Egy érdekes cikk: Kontraszelekciós nyomás az iskolában
Idézek pár gondolatot:
"Így a tanárjelöltek beiskolázásánál könnyen lehet, hogy minden pillanatnyi politikai kinyilatkoztatás ellenére megmarad a maradványelvűség. Ha pedig a tanárképzésben továbbra sem a diákság krémje vesz részt diákként, akkor a kimeneti oldalon szinte tetszőleges, kevés bizalommal fogadott ígéretek tehetők. Az ígéretek rövid távú fedezete úgy von el erőforrásokat, hogy hosszú távú, kiszámítható hozadéka alig van. Így a bérpolitika mellé, sőt, részben helyette, egy kiszámítható, akár több évtizeden keresztül ható, átfogó oktatáspolitika lenne szükséges. Amíg ennek nincs realitása, addig azt is lehetne mondani, hogy kár belekezdeni a tüneti kezelésekbe. Különösen, mivel a kontraszelekciós környezet nem a közelmúlt találmánya."
"[...] a hierarchikus kontraszelekció. Az a hatás, melynek nyomán a pillanatnyi vezető jobbára olyanokkal fogja körül venni magát, akik a pozíciójára nem látszanak veszélyesnek. Részben azért, mert alkalmatlan a feladatra, és így a vezetési alkalmatlansága szül rossz beosztási, alkalmazási döntéseket. Részben pedig, és sajnos gyakrabban, azért, mert a nálánál is kevésbé alkalmasak pozícióba helyezése biztosítja saját támadhatatlanságát. Vagy annak látszatát, mely gyakran azért válik valósággá, mert a különben alkalmatlan vezető kezében van a döntés a felmondásokról, továbbképzésekről, fizetésemelésekről. Ha egy ilyen hierarchia elég sokáig fennmarad, és lényegében háborítatlan, akkor a hierarchia szinte minden pontján a feladatra alkalmatlan, és ezért a főnöknek egzisztenciálisan kiszolgáltatott szereplőket fogunk találni."
Az alábbiak is jelzik, hogy ez a témakör igen szerteágazó és bonyolult, és még korántsem vizsgáltunk meg minden aspektust.
Nézzük tehát tovább.
A pedagógus hivatás (tudatos?) leértékelődése folytán az eltelt 20 évben azok kerültek a tanárképzésbe, akik nem tudtak bejutni az elitiskolákba, vagy a jobb karokra, szakokra, és így "kényszerből" elvégezték a tanárképzőt. Ez az addigi állomány felhígulását, eredményezte, eredményezi.
Ennek következtében már nem is megy a "krém", a szakmailag, értelmileg, megfelelő népesség az oktatás irányába, mert ott csupa alulfinanszírozott, tönkrement egziztenciájú2alkalmazott" van, így aztán ez a folyamat egyre erősödik.
Másrészről a pénz hatalma erősödik.
Az elitiskolákba (már általános iskolai szinttől kezdve) igen nehéz bekerülni pusztán a kiváló teljesítmény alapján, nem ritka az, hogy a tehetősebb szülők anyagi támogatása jelentősen segíti a bekerülést a divatos iskolákba, függetlenül a bekerült gyermek szellemi teljesítményétől, így a színvonal ebben az esetben is csökkenő tendenciát mutat, hiszen az anyagi jólét nem feltétlenül párosul szellemi gazdagsággal, sőt...
Nem tudom mennyire releváns az én véleményem, mert nem mint oktató, hanem mint mérnök az általam ismert pályán mozgó szereplő írom e sorokat ifjabb, a mostani rendszer által kibocsájtott mérnök kollégákról. Sajnos a szint nagyon eltérő, mert 1-2 ember bír tudással, képességgel, a többi meg az alig végeztem el, de valahogy sikerült kategória. Olyan mérvű tudáshiányt tapasztaltam, amit nem tudok sem magyarázni, sem megérteni. Főleg azt, hogy tanárok (vagy hasonló végzettségűek) adták ki a kezükből ezeket a férc-műveket. Ha ezt egy szabó tenné, csak röhögnénk, hogy néznek ki. De félre a tréfával: itt ezek az emberek komoly gépeket, épületeket, stb terveznek, gyártatnak, üzemeltetnek. Ha ezt tudja nyújtani az oktatási rendszer, akkor sürgősen át kellene vizsgálni, miért nem működik rendesen a szelekció ezen a téren sem. Hiszem, hogy lenne megoldás, de maga az átvizsgáló személyzet sem érdekelt teljes mértékben a változtatáson, mert sokuk kiesne ebből a jelenlegi "magas" pozícióból. Inkább csak reménykedek, hogy végre történik valami és nem marad, lesz szitokszó: mérnök!
VálaszTörlés