2010. május 5., szerda

Kontraszelekció az oktatásban

Mit is jelent a szó, kontraszelekció?

"Nem előnyös vagy káros tulajdonságok megjelenése a kitenyésztett új tulajdonságok kísérő jelenségeként. A társadalom számára hátrányos, az érdemteleneknek kedvező kiválasztás, kiválogatódás."
forrás

Nem oktatási központú megközelítése a témának itt

Hunyady György ezt írja:
"[...]ez az a helyzet, amelyben a társadalom, az intézmény és a csoport nem aknázza ki, sőt elvesztegeti emberi erőforrásait (például a tehetséget – ide kapcsolható a tehetségre vonatkozó kötetben szereplő írás is). Eszerint nem a legkompetensebbek és a legérdemesebbek kerülnek a legmeghatározóbb po?zíciókba. Ennek következtében az emberek és csoportok teljesítménye és életének minősége elmarad az elérhető optimumtól. Ez egy, ma már versenyre épülő társadalomban kulcskérdésnek számít."
forrás

Egy érdekes cikk: Kontraszelekciós nyomás az iskolában

Idézek pár gondolatot:

"Így a tanárjelöltek beiskolázásánál könnyen lehet, hogy minden pillanatnyi politikai kinyilatkoztatás ellenére megmarad a maradványelvűség. Ha pedig a tanárképzésben továbbra sem a diákság krémje vesz részt diákként, akkor a kimeneti oldalon szinte tetszőleges, kevés bizalommal fogadott ígéretek tehetők. Az ígéretek rövid távú fedezete úgy von el erőforrásokat, hogy hosszú távú, kiszámítható hozadéka alig van. Így a bérpolitika mellé, sőt, részben helyette, egy kiszámítható, akár több évtizeden keresztül ható, átfogó oktatáspolitika lenne szükséges. Amíg ennek nincs realitása, addig azt is lehetne mondani, hogy kár belekezdeni a tüneti kezelésekbe. Különösen, mivel a kontraszelekciós környezet nem a közelmúlt találmánya."


"[...] a hierarchikus kontraszelekció. Az a hatás, melynek nyomán a pillanatnyi vezető jobbára olyanokkal fogja körül venni magát, akik a pozíciójára nem látszanak veszélyesnek. Részben azért, mert alkalmatlan a feladatra, és így a vezetési alkalmatlansága szül rossz beosztási, alkalmazási döntéseket. Részben pedig, és sajnos gyakrabban, azért, mert a nálánál is kevésbé alkalmasak pozícióba helyezése biztosítja saját támadhatatlanságát. Vagy annak látszatát, mely gyakran azért válik valósággá, mert a különben alkalmatlan vezető kezében van a döntés a felmondásokról, továbbképzésekről, fizetésemelésekről. Ha egy ilyen hierarchia elég sokáig fennmarad, és lényegében háborítatlan, akkor a hierarchia szinte minden pontján a feladatra alkalmatlan, és ezért a főnöknek egzisztenciálisan kiszolgáltatott szereplőket fogunk találni."


Az alábbiak is jelzik, hogy ez a témakör igen szerteágazó és bonyolult, és még korántsem vizsgáltunk meg minden aspektust.

Nézzük tehát tovább.

A pedagógus hivatás (tudatos?) leértékelődése folytán az eltelt 20 évben azok kerültek a tanárképzésbe, akik nem tudtak bejutni az elitiskolákba, vagy a jobb karokra, szakokra, és így "kényszerből" elvégezték a tanárképzőt. Ez az addigi állomány felhígulását, eredményezte, eredményezi.
Ennek következtében már nem is megy a "krém", a szakmailag, értelmileg, megfelelő népesség az oktatás irányába, mert ott csupa alulfinanszírozott, tönkrement egziztenciájú2alkalmazott" van, így aztán ez a folyamat egyre erősödik.

Másrészről a pénz hatalma erősödik.

Az elitiskolákba (már általános iskolai szinttől kezdve) igen nehéz bekerülni pusztán a kiváló teljesítmény alapján, nem ritka az, hogy a tehetősebb szülők anyagi támogatása jelentősen segíti a bekerülést a divatos iskolákba, függetlenül a bekerült gyermek szellemi teljesítményétől, így a színvonal ebben az esetben is csökkenő tendenciát mutat, hiszen az anyagi jólét nem feltétlenül párosul szellemi gazdagsággal, sőt...


1 megjegyzés:

  1. Nem tudom mennyire releváns az én véleményem, mert nem mint oktató, hanem mint mérnök az általam ismert pályán mozgó szereplő írom e sorokat ifjabb, a mostani rendszer által kibocsájtott mérnök kollégákról. Sajnos a szint nagyon eltérő, mert 1-2 ember bír tudással, képességgel, a többi meg az alig végeztem el, de valahogy sikerült kategória. Olyan mérvű tudáshiányt tapasztaltam, amit nem tudok sem magyarázni, sem megérteni. Főleg azt, hogy tanárok (vagy hasonló végzettségűek) adták ki a kezükből ezeket a férc-műveket. Ha ezt egy szabó tenné, csak röhögnénk, hogy néznek ki. De félre a tréfával: itt ezek az emberek komoly gépeket, épületeket, stb terveznek, gyártatnak, üzemeltetnek. Ha ezt tudja nyújtani az oktatási rendszer, akkor sürgősen át kellene vizsgálni, miért nem működik rendesen a szelekció ezen a téren sem. Hiszem, hogy lenne megoldás, de maga az átvizsgáló személyzet sem érdekelt teljes mértékben a változtatáson, mert sokuk kiesne ebből a jelenlegi "magas" pozícióból. Inkább csak reménykedek, hogy végre történik valami és nem marad, lesz szitokszó: mérnök!

    VálaszTörlés

Fogalomtérképem