Interaktív tábla.
Egy elég sűrűn hallható szóösszetétel, kis túlzással már a csapból is ez folyik.
De mi is tulajdonképpen az interaktív tábla?
Egy kis bemutató a témáról és a különböző eszközökről:
A Wikipédia ezt írja.
Ezen a linken hasznos ismereteket találunk, itt pedig , egy régebbi cikk olvasható, hasznos linkekkel.
Egy hasznos eszközcsalád, amelybe sokféle kialakítású, és gyártmányú berendezés tartozik.
Közös tulajdonságuk, hogy modern taneszközként állnak az iskolák, diákok és pedagógusok szolgálatára, egy újfajta megközelítésben zajló tanítási-tanulási folyamat során.
Újfajta megközelítés:
Előnyök és hátrányok kiindulópontja.
Az Oktatási Minisztérium honlapján található egy lassan két éve íródott cikk a digitális tábla előnyeiről, angol nyelven.
Pozitív gyakorlati tapasztalatok egy iskolából.
Előnyök-hátrányok egy másik megközelítésben.
Egy jól beállított, jól működő interaktív táblával megsegített tanulási-tanítási folyamat (tanóra) összehasonlíthatatlanul érdekesebb, jobb hatásfokú, mint a klasszikus frontális osztálymunka.
Persze, a frontális tanítás már nem is lehet a modern pedagógus eszköztárának VIP helyén.
Az oktatásban bekövetkezett paradigmaváltás elengedhetetlenné teszi az IKT eszközök széles körű és folyamatos alkalmazását.
Jeles képviselője az eszköztárnak a digitális, vagy interaktív tábla.
Előnyei:
"Élő"-vé varázsolja a táblán megjelenő tartalmakat.
Akár az ujjunkkal is tudunk parancsokat adni, szerkeszteni, stb.
Számtalan anyagot találunk a világhálón egyes problémák, feladatok bemutatására.
Színes, mozgó képek, filmek segítik a megértést.
Könnyűszerrel tudjuk változtatni a tartalmat, a változtatásokat el tudjuk menteni, produktumot hozunk létre.
Könnyűszerrel megoszthatjuk egymással, távoli társainkkal a munkánk eredményeképpen elkészült dokumentumokat.
Hátrányai:
Drága.
Vigyázni kell rá, sérülékeny.
Nem mindenki ért hozzá elsőre.
Több eszköz egyidejű használata szükséges, (a feltételek nem mindenhol adottak).
A pedagógusok kis százaléka használja, macerás, stb.
Összegezve:
Egy remek eszközcsalád, amely jól együttműködik a többi IKT eszközzel, segédeszköze lehet a konnektivista tanulási folyamatának, stb.
Sajnos elég drága, amely nehezíti az elterjedését, bár vannak hordozható és lényegesen olcsóbb eszközök, de az iskolák így is nehezen szerzik be, a pedagógusok pedig egyáltalán nem tudják.
alapjaiban kívánja a változást a tanításban, szemléletváltozás nélkül nem megy.
Idő szükséges a felkészüléshez, a tanóra megtervezéséhez (ez a tábla előtti időkben is időigényes volt), hogy valóban új szemlélet szerint közelítsünk egy témához és fel is tudjuk dolgozni, nem mellékesen átadni.
2010. április 27., kedd
2010. április 25., vasárnap
Hogyan lehetne megkedveltetni a pedagógusokkal a Wikipédiát?
Ez egy nehéz kérdés.
Minden bizonnyal nem fogom megadni az egyetlen, az originális, egyetemes választ a problémára, de azért vannak javaslataim, gondolataim, amit most megosztok.
A probléma tehát az, hogy nem bíznak meg a hitelességében.
Rendben.
akkor alkossanak jobbat!
Írjanak a pedagógusok Wiki szócikkeket, és akkor minden bizonnyal nem mondják majd, hogy nem hiteles, hiszen ők maguk írták, és ők olyan munkát adnak majd ki a kezeik közül, ami megfelel az elvárásoknak.
Osszák fel maguk között a témákat, legyen felelőse mindegyiknek, és kísérjék is figyelemmel folyamatosan a témákat, ha valamelyik új információ nem helyénvaló, akkor moderálják.
Nem mindig szakmailag van probléma az egyes bejegyzésekkel, hanem ideológiai, vallási,politikai meggyőződésbeli különbségek vannak.
Ezekre fokozottan oda kell figyelni, mert minden szócikknek teljesen tárgyilagosnak kell lennie semmilyen érzelmi, ideológiai, politikai színezet nem befolyásolhatja.
Gondoljunk csak bele, hogy ezeket a diákok is olvassák, és ők még könnyebben, másképpen befolyásolhatók, ezt nem szabad megengedni.
Rá kell vennünk őket arra, hogy használják az internetet, a web, a web2 adta lehetőségeket, az interaktivitás hatalmas erejét és lehetőségét.
Ezzel talán még nem késtünk el.
Vegyük észre, hogy a mai diákok már az általános iskolától kezdve előttünk járnak (tisztelet a kivételnek) az információ beszerzése és megosztása terén, az interaktivitás egy szeletét nap-mint nap használják, igaz, hogy leginkább a közösségi oldalak chat-funkcióját, kép, video-megosztó alkalmazásait.
Sokan látogatják a Second Life nevű alkalmazást is, ami jóval túlmutat egy játék keretein.
Először is meg kell a pedagógusoknak érteni, hogy megváltozott a világ.
A hagyományos frontális óráknak kevéssé van létjogosultsága.
Interakció!
A modern technika, technológia eszközeit a tanítási-tanulási folyamatokban kamatoztatnunk kell, és ezek helyes használatát meg kell tanítanunk.
Ma egy átlagos telefon többet tud, mint régen egy számítógép.
Nem ritka a diákok között sem a komolyabb tudású "okostelefon", amelynek funkcióiról nem is mindig tudunk, kihasználni meg végképp nem tudjuk.
Fel kell nőnünk a feladathoz.
Meg kell értenünk, hogy teljesen másképp gondolkodnak a mai gyermekek, mint mi, hiszen annyival másabb a világ.
Szinte minden csatornán elérhető információk özönlenek folyamatosan rájuk, és ezzel nem nagyon tudnak mit kezdeni, néha teljesen elvesznek a dömping-szerű adathalmazban.
Nagy részük nem válik információvá, mert nem értik, nem érdekli őket, stb.
A digitális lehetőségek, eszközök olyan hatalmas erőt képviselnek, amit a tanulás-tanítás szolgálatába nem állítani vétek!
Azt azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy ezt a pedagógusok egy jó része tudja, és már alkalmazza is.
DE!
Az iskolai számítógépek, hálózatok, a hatalmas politikai színezetű kampányok ellenére sem ütik meg azt a színvonalat (irigyeljük a kivételt), amely alkalmas lenne arra, hogy egyidőben legalább egy osztálynyi gyerek tudjon dolgozni bizonyos hálózatokon, pl, Ning, Moodle, a facebook és twitter.
Újra kellene indítani a pedagógus-laptop programot, jó lenne bevezetni egyre több helyen az e-naplót, és még sorolhatnám.
Meg kell teremteni az alapot ahhoz, hogy a felmerülő igényeket ki tudjuk elégíteni.
Nekünk kell tanítani, akkor legalább egy (de persze jóval több) lépéssel a gyerekek előtt kell (ene) járnunk.
Amíg nem tudunk, vagy akarunk, az e-mail üzenetekre válaszolni legalább minden nap, addig nehezen tudunk az interaktivitásról hitelesen beszélni.
A WEB2 lényege az azonnali reakció, a gyorsaság, kontinenseket átívelően is.
Mennyivel egyszerűbb ilyen feltételekkel szakmai beszélgetéseket, vitákat folytatni akár az egész világon átívelően.
A gyerekeket motiválni tudnánk az érdekes animált feladatokkal, amiket nagyobb kedvvel oldanának meg, jobban ki lehetne alakítani a csoportmunkát, a közösséget, ami mind-mind segíti majd őket a az életben.
Száz szónak is egy a vége, az alapokat jól kell megadni.
Ebben nagy segítséget adhat a Wikipédia!
Írjuk meg mi, pedagógusok, hozzáértő szakemberek, és keressenek, tanuljanak a diákok a hiteles, többszörösen ellenőrzött, megbízható ismereteket tartalmazó információs bázisban!
Ez szakmailag és emberileg is kihívás, de hasznos és fontos.
Közös ügyünk kellene hogy legyen, ne csak a hangzatos szavakat halljuk, olvassuk a különböző orgánumokban, hanem legyen kézzelfogható eredménye.
A pedagógusok eddig is igyekeztek mindent megtenni a lehetőségeikhez képest, ha több lehetőségük lesz, többet tudnak majd tenni.
Ez mindannyiunk (remélhetőleg jól felfogott) érdeke.
Minden bizonnyal nem fogom megadni az egyetlen, az originális, egyetemes választ a problémára, de azért vannak javaslataim, gondolataim, amit most megosztok.
A probléma tehát az, hogy nem bíznak meg a hitelességében.
Rendben.
akkor alkossanak jobbat!
Írjanak a pedagógusok Wiki szócikkeket, és akkor minden bizonnyal nem mondják majd, hogy nem hiteles, hiszen ők maguk írták, és ők olyan munkát adnak majd ki a kezeik közül, ami megfelel az elvárásoknak.
Osszák fel maguk között a témákat, legyen felelőse mindegyiknek, és kísérjék is figyelemmel folyamatosan a témákat, ha valamelyik új információ nem helyénvaló, akkor moderálják.
Nem mindig szakmailag van probléma az egyes bejegyzésekkel, hanem ideológiai, vallási,politikai meggyőződésbeli különbségek vannak.
Ezekre fokozottan oda kell figyelni, mert minden szócikknek teljesen tárgyilagosnak kell lennie semmilyen érzelmi, ideológiai, politikai színezet nem befolyásolhatja.
Gondoljunk csak bele, hogy ezeket a diákok is olvassák, és ők még könnyebben, másképpen befolyásolhatók, ezt nem szabad megengedni.
Rá kell vennünk őket arra, hogy használják az internetet, a web, a web2 adta lehetőségeket, az interaktivitás hatalmas erejét és lehetőségét.
Ezzel talán még nem késtünk el.
Vegyük észre, hogy a mai diákok már az általános iskolától kezdve előttünk járnak (tisztelet a kivételnek) az információ beszerzése és megosztása terén, az interaktivitás egy szeletét nap-mint nap használják, igaz, hogy leginkább a közösségi oldalak chat-funkcióját, kép, video-megosztó alkalmazásait.
Sokan látogatják a Second Life nevű alkalmazást is, ami jóval túlmutat egy játék keretein.
Először is meg kell a pedagógusoknak érteni, hogy megváltozott a világ.
A hagyományos frontális óráknak kevéssé van létjogosultsága.
Interakció!
A modern technika, technológia eszközeit a tanítási-tanulási folyamatokban kamatoztatnunk kell, és ezek helyes használatát meg kell tanítanunk.
Ma egy átlagos telefon többet tud, mint régen egy számítógép.
Nem ritka a diákok között sem a komolyabb tudású "okostelefon", amelynek funkcióiról nem is mindig tudunk, kihasználni meg végképp nem tudjuk.
Fel kell nőnünk a feladathoz.
Meg kell értenünk, hogy teljesen másképp gondolkodnak a mai gyermekek, mint mi, hiszen annyival másabb a világ.
Szinte minden csatornán elérhető információk özönlenek folyamatosan rájuk, és ezzel nem nagyon tudnak mit kezdeni, néha teljesen elvesznek a dömping-szerű adathalmazban.
Nagy részük nem válik információvá, mert nem értik, nem érdekli őket, stb.
A digitális lehetőségek, eszközök olyan hatalmas erőt képviselnek, amit a tanulás-tanítás szolgálatába nem állítani vétek!
Azt azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy ezt a pedagógusok egy jó része tudja, és már alkalmazza is.
DE!
Az iskolai számítógépek, hálózatok, a hatalmas politikai színezetű kampányok ellenére sem ütik meg azt a színvonalat (irigyeljük a kivételt), amely alkalmas lenne arra, hogy egyidőben legalább egy osztálynyi gyerek tudjon dolgozni bizonyos hálózatokon, pl, Ning, Moodle, a facebook és twitter.
Újra kellene indítani a pedagógus-laptop programot, jó lenne bevezetni egyre több helyen az e-naplót, és még sorolhatnám.
Meg kell teremteni az alapot ahhoz, hogy a felmerülő igényeket ki tudjuk elégíteni.
Nekünk kell tanítani, akkor legalább egy (de persze jóval több) lépéssel a gyerekek előtt kell (ene) járnunk.
Amíg nem tudunk, vagy akarunk, az e-mail üzenetekre válaszolni legalább minden nap, addig nehezen tudunk az interaktivitásról hitelesen beszélni.
A WEB2 lényege az azonnali reakció, a gyorsaság, kontinenseket átívelően is.
Mennyivel egyszerűbb ilyen feltételekkel szakmai beszélgetéseket, vitákat folytatni akár az egész világon átívelően.
A gyerekeket motiválni tudnánk az érdekes animált feladatokkal, amiket nagyobb kedvvel oldanának meg, jobban ki lehetne alakítani a csoportmunkát, a közösséget, ami mind-mind segíti majd őket a az életben.
Száz szónak is egy a vége, az alapokat jól kell megadni.
Ebben nagy segítséget adhat a Wikipédia!
Írjuk meg mi, pedagógusok, hozzáértő szakemberek, és keressenek, tanuljanak a diákok a hiteles, többszörösen ellenőrzött, megbízható ismereteket tartalmazó információs bázisban!
Ez szakmailag és emberileg is kihívás, de hasznos és fontos.
Közös ügyünk kellene hogy legyen, ne csak a hangzatos szavakat halljuk, olvassuk a különböző orgánumokban, hanem legyen kézzelfogható eredménye.
A pedagógusok eddig is igyekeztek mindent megtenni a lehetőségeikhez képest, ha több lehetőségük lesz, többet tudnak majd tenni.
Ez mindannyiunk (remélhetőleg jól felfogott) érdeke.
Miért nem kedvelik a pedagógusok a Wikipedia-t? 2. rész.
Folytatom az előzőekben elkezdett, de be nem fejezett témát.
Rögtön egy érdekes link, a Pedagógusok Szakszervezete
ezen, és ezen a linken is megtalálható.
Nem véletlenül, hiszen ezzel is azt szeretnék elérni, hogy jobban megismerjék őket,ez némiképp cáfolja a felvetést, hogy esetleg nem szeretnék a Wikipédiát a pedagógusok, mert a szakszervezet nem véletlenül készítette el a saját oldalát ebben a rendszerben, bízik benne, hogy sokan rátalálnak ezen a fórumon is.
De térjünk vissza az alapfelvetéshez.
Egy 2007 novemberi cikk ad hírt arról, hogy Linda O’Connor könyvtáros, az Egyesült Államok New Jersey államában, Great Meadows városának egyik iskolájában letiltotta az iskolai könyvtár számítógépeiről a Wikipedia weboldalát.
A probléma még ma is fennáll.
Sürgős megoldást kíván, mert egyre nagyobb teret hódít az életünkben a számítógép, a web2, az IKT módszerek sokasága, az interaktivitás.
Rögtön egy érdekes link, a Pedagógusok Szakszervezete
ezen, és ezen a linken is megtalálható.
Nem véletlenül, hiszen ezzel is azt szeretnék elérni, hogy jobban megismerjék őket,ez némiképp cáfolja a felvetést, hogy esetleg nem szeretnék a Wikipédiát a pedagógusok, mert a szakszervezet nem véletlenül készítette el a saját oldalát ebben a rendszerben, bízik benne, hogy sokan rátalálnak ezen a fórumon is.
De térjünk vissza az alapfelvetéshez.
Egy 2007 novemberi cikk ad hírt arról, hogy Linda O’Connor könyvtáros, az Egyesült Államok New Jersey államában, Great Meadows városának egyik iskolájában letiltotta az iskolai könyvtár számítógépeiről a Wikipedia weboldalát.
A probléma még ma is fennáll.
Sürgős megoldást kíván, mert egyre nagyobb teret hódít az életünkben a számítógép, a web2, az IKT módszerek sokasága, az interaktivitás.
2010. április 22., csütörtök
Earth Day
Remek alkalom ez arra, hogy az év további 364 napján nem eléggé odafigyelő emberek is rácsodálkozzanak arra, hogy tényleg, ezen a bolygón élünk és folyamatosan pusztítjuk.
Sajnos nem elég jó alkalom viszont arra, hogy tegyünk is komolyan és felelősen azért, hogy csökkentsük a pusztítás mértékét.
A szinte már mindenki által ismert okozatok eddig megismert okainak felsorolása messzire vezetne, és meghaladja ennek a kis bejegyzésnek a kereteit.
Inkább csodáljuk meg Földünk szépségeit, és reménykedjünk, hogy unokáink még láthatják...

Forrás
2010. április 19., hétfő
Miért nem kedvelik a pedagógusok a Wikipédia-t?
Találtam egy érdekes írást (stilszerűen egy Wiki oldalon), a Wikipédiáról.
Az írás természetesen szubjektív, de érdemes elolvasni és gondolatébresztőnek, vitaalapnak remek olvasmány.
Az írás természetesen szubjektív, de érdemes elolvasni és gondolatébresztőnek, vitaalapnak remek olvasmány.
Mi is az a Google ?
Jó régen volt, amikor még nem létezett a Google.
A mai emberek már nem is emlékeznek arra az időre, amikor indult az Internet, és nem volt még:
Facebook,
Second Life
Gmail,
IWIW,
Twitter, és
IKT,
no és Web2 sem.
A Google egy keresőként indult, de mára már egy világméretű birodalommá vált fogalom.
Szinte mindennel foglalkoznak, amivel a neten találkozhatunk, és remek szolgáltatásai vannak, és ami lényeges, egy részük ingyenes.
Jó időben imerték fel az internetes reklám fontosságát, és mára már megkerülhetetlen tényezővé vált a világon. Google AdWords,
Google AdSense
Rendkívül népszerű az ingyenes Blog-szolgáltatása, a blogspot.com, az ingyenesen elérhető térképszolgáltatása a Gooogle Maps és testvére a Google Earth, ami egy egy virtuális földgömb-program.
Hatalmas népszerűségnek örvend a YouTube videomesgosztó portál, amelyet ügyes húzással vásárolt meg.
Google-szolgáltatások összefoglalása
Keresési szolgáltatások:
Blog Search • Book Search • Catalogs • Directory • Froogle • Groups • News • Scholar • Video • YouTube • Web Search
Webes alkalmazások:
Analytics • Answers • Base • Blogger • Calendar • Docs & Spreadsheets • Finance • Gmail • Maps (Moon · Mars) • Notebook • orkut • Page Creator • Picasa Web Albums • Reader • Fordító • Wave
Számítógépes alkalmazások:
Chrome OS • Google Chrome • Google Co-op • Browser Sync • Google Desktop • Google Föld • Google SketchUp • Google Talk • Google Toolbar • Google Pack • Google Web Accelerator • Google Web Server • Hello • Picasa
Egyéb:
AdSense • AdWords • Google Labs • Google Mobile • Google Public DNS • Google Sitemaps • Google SMS • Google Trends • Zeitgeist
Jó régen volt, amikor még nem létezett a Google.
A mai emberek már nem is emlékeznek arra az időre, amikor indult az Internet, és nem volt még:
Facebook,
Second Life
Gmail,
IWIW,
Twitter, és
IKT,
no és Web2 sem.
A Google egy keresőként indult, de mára már egy világméretű birodalommá vált fogalom.
Szinte mindennel foglalkoznak, amivel a neten találkozhatunk, és remek szolgáltatásai vannak, és ami lényeges, egy részük ingyenes.
Jó időben imerték fel az internetes reklám fontosságát, és mára már megkerülhetetlen tényezővé vált a világon. Google AdWords,
Google AdSense
Rendkívül népszerű az ingyenes Blog-szolgáltatása, a blogspot.com, az ingyenesen elérhető térképszolgáltatása a Gooogle Maps és testvére a Google Earth, ami egy egy virtuális földgömb-program.
Hatalmas népszerűségnek örvend a YouTube videomesgosztó portál, amelyet ügyes húzással vásárolt meg.
Google-szolgáltatások összefoglalása
Keresési szolgáltatások:
Blog Search • Book Search • Catalogs • Directory • Froogle • Groups • News • Scholar • Video • YouTube • Web Search
Webes alkalmazások:
Analytics • Answers • Base • Blogger • Calendar • Docs & Spreadsheets • Finance • Gmail • Maps (Moon · Mars) • Notebook • orkut • Page Creator • Picasa Web Albums • Reader • Fordító • Wave
Számítógépes alkalmazások:
Chrome OS • Google Chrome • Google Co-op • Browser Sync • Google Desktop • Google Föld • Google SketchUp • Google Talk • Google Toolbar • Google Pack • Google Web Accelerator • Google Web Server • Hello • Picasa
Egyéb:
AdSense • AdWords • Google Labs • Google Mobile • Google Public DNS • Google Sitemaps • Google SMS • Google Trends • Zeitgeist
2010. április 12., hétfő
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)